Motosport Vajda
Skůtry i pro Vás

Proč laďák

Co můžeme očekávat od montáže koncovky nebo kompletního výfuku?

Téměř ve 100% zvedne laďák výkon,protože tuningový výfuk zrychlí odvod výfukových plynů a sníží jejich tlak uvnitř tlumiče.Snížením odporu výfukové soustavy pomůže nárůstu výkonu (Zkráceně-sériovky kvůli hlukovému limitu a emisím jsou vyrobeny tak,aby tlumič zachytil co nejvíce plynů při cestě ven a tak zvyšovat tlak uvnitř) .Oproti sérovkám ušetříme např.u Hondy 900 CBR více než 6Kg v případě nerezu,u racingového provedení z karbonu ještě o 1Kg více.Očekávat můžeme mezi 2 – 8 koni navíc,zde však záleží i na konstrukci motoru,jeho tepelné hodnotě a především – jednoválcový buchar a točivý čtyřválec se používají vždy na něco jiného.

Když si dám na moto laďák,neskončí mi záruka na nový motocykl?

Je velmi nepravděpodobné,že by se na dnešních moderních strojích něco stalo.Bohužel každý výrobce upozorňuje,že montováním jiných než sériových dílů záruka končí.Tak je to i u aut,podívejte se že ani ostré ostrá endura nepodléhají garanci.

Proč jsou laděné výfuky hlučnější,jaký je poměr mezi hlukem a výkonem?

U sériových výfuků je třeba aby se uvnitř vytvářel větší tlak,aby byla plně zaplněna kapacita tlumiče.přepážky stojící v cestě výfukovým plynům snižují hluk,ale i výkon,tzn. že menší tlak uvnitř výfuku pomáhá k vyššímu výkonu a tím i vyššímu hluku.Závodní výfuky mají delší výfukové potrubí a co nejkratší koncovku,protože pro závody platí jiná decibelová hranice než pro sériovky.Výfuky ToMaX nejsou dělány pro vyšší hluk,filosofií firmy je vyrábět výfuky se širším využitelným spektrem otáček,kdy se nejen zvíší výkon v hranici 30-80% rozsahu otáček,ale především citelnějším nárůstem kroutícího momentu i v případě,že si ponecháme sériové svody.Viz poslední odstavec tohoto povídání.

Jaká je životnost koncovek,především karbonových?

Nikdo z dovozců (oficiálních) Vám neřekne nějaký interval výměny a neudá ani životnost.Záruka u ToMaX je dle zákona 24 měsíců.Někteří zahraniční výrobci udávají požadavek jednou za rok či po 7000Km výfuk vyměnit.Je to tak především kvůli racingovým karbonovým výfukům,protože když se materiál uvnitř tlumiče vypálí (absorpční vata) ,nemá karbon již co chránit proti vysokým teplotám.A pak se začíná lámat zevnitř.V praxi to je zřejmé,když u kompozicových výfuků se začne barva tlumiče měnit hnědou,výfuky s plechovými obaly namodrají. ToMaX v rámci záruky samozřejmě zdarma provede výměnu absorpční vaty.Přepláštění a výměna „vnitřností“ na výfuky jiných značek stojí 400-800 Kč. (kompletní výměna nerezové síťovky a vaty,případně vč.výměny ozdobného kování) .Všeobecně platí že u výfuku 4 do 1,3 do 1,2 do 1 je životnost náplní prakticky neomezená (hodně přez 15000Km) problém je u jedno a dvouválců velkého objemu,kde tlakové vlny pulsují úplně jinak než u čtyřválců (postavte se za nastartovanou Ducati…)

Koupit jen koncovku,nebo kompletní výfukový systém?

Jak již bylo uvedeno v třetím odstavci,Výfuky ToMaX jsou dělány speciálně pro každý typ motocyklu,nejde tedy o nějaký univerzál. U endůr,naháčů a cesťáků se spíše zaměřuji na širší využití otáčkového spektra,pro sportovní a závodní motocykly je rozdíl znatelnější pro horní čtvrtinu výkonové křivky.Kompletní výfuk je určitě lepší než jen samotná koncovka.Ale zatímco výfuky stojí cca od 3000 Kč,svody od 25000 Kč výše.Pokud nebudete na okruhu závodit,bohatě postačí sériové svody,např. u GSX-R600 ´01 racingové svody zvednou výkon o 2-3 koně.Abychom měli zvýšený nejen výkon ale hlavně vyhlazenou výkonovou křivku ,je dobré na motorové brzdě motorku doladit.Vyplatí se investovat do vzduchového filtru s menším odporem i do karburátorového kitu.Cena sady pro většinu čtyřválců je okolo 3500 Kč.S těmito doplňky je nárůst výkonu až dvojnásobný.

Opravdu musím investovat do karburátorů a filtrů,je to nutné?

Na cesty do práce nebo po vlastech českých nám stačí laďáček s výše uvedenými vylepšenými parametry výkonu a kruťáku.Ale je nutno si uvědomit,že jehly a trysky se po několikaletém používání samozřejmě opotřebí a než kupovat druhé originály je lepší kit.Ladit lze cesťáky,sporťáky,endura i choppery.Je však nutné znát původ Vašeho motocyklu (rozdíl EU a US verzí) ale i např. stroje v F,A aCH jsou kvůli tamějším ekopředpisům lehce odlišné.Ideální je stříkačky – tzv. Power Commander od Dynojetu přidat či upravit palivo až o 30%,tudíž lze si nastavit motor tak,abychom např. v 5tisících otáčkách zvýšili výkonový propad a třeba v 10tisících otáčkách trochu přidali.Palivovou mapu si můžeme udělat pro okruh, pro závody ve sprintu i pro cestu na chalupu.

A co spodek?

Pokud je motorka dobře seřízená,tak při stejné jízdě (stejné-myšleno tím stejný styl jízdy) s laďákem ke zvýšení spotřeby nedochází.Na požadovaný výkon totiž při jízdě budeme potřebovat o trochu méně plynu (při 10800 ot/min s orig.výfukem jede Fazer 600 nad 2001 úplně stejně,jako s laďákem ToMaX při 10060 ot/min) .